Friday 27 May 2016

"Mesh" Objects in Simonastick / Opensim


Deutsch:

(English see below)  

"Mesh"-Dateien (.dae-Dateien)

Beispiel-Datei:
Würfel ("Mesh"-Datei)
 
Er wurde mit dem Programm "Blender" erstellt.


download Würfel
(enthält die Mesh-Datei,
eine Sound-Datei,
ein Script,
die Datei von dem Programm, mit dem das Script erstellt wurde
und eine "iar"-Datei)




- Das Script wurde mit dem Programm "Scratch4Opensim" erstellt.



- Du kannst das Aussehen des Würfels verändern,
z. B. indem du die Farbe änderst
(rechts-klick auf den Würfel,
"edit",
"texture"
und dann die Farbe wählen,


oder ihm eine neue Textur gibst.


Um die Datei in Simonastick hochzuladen, 
gehe durch die folgenden Schritte:

Im "Singularity-Viewer"
1. klicke oben links auf "file" und dann "Import Mesh".
 
2. Es öffnen sich zwei Fenster.
In dem vorderen Fenster, klicke durch die Ordner, bis du zu dem Ordner gelangst,
in dem sich deine "Mesh"-Datei befindet
Klicke auf diese Datei und dann auf “Open”.

3. In dem zweiten Fenster, kontrolliere, ob der Name deiner Datei oben korrekt dargestellt wird.
Gegebenenfalls ändere den Dateinamen noch einmal.

4Nun musst du noch einige Einstellungen vornehmen.
Klicke auf den Reiter “Upload Options”.
Klicke dann das Kästchen links an, mit der Bezeichnung “upload textures”.
(Dies bedeutet, dass die Farbe und Oberfläche des Objekts mit importiert werden soll.)


5. Links klicke auf “Calculate weights an& fee”.
Warte einige Sekunden, bis dieser Prozess beendet ist.


6. Dann klicke auf “upload”.

Man findet dein Objekt dann in deiner Objekt-Sammlung, dem sogenannten "Inventory",
einem Ordner unten ganz rechts in der Werkzeugleiste,
in dem alle Dateien gespeichert werden.



Auf der rechten Seite siehst du deine Objekt-Sammlung, das "Inventory".


  - Man kann alle Dateien,
die zu dem Würfel gehören,
gleichzeitig in Opensim / Simonastick importieren,
indem man sie,
ähnlich einer "zip"-Datei,
 

als "iar"-Datei importiert (siehe dieser Blog-Eintrag).



- Man kann auch eigene "Mesh"-Dateien erstellen
und in
Opensim / Simonastick
importieren,
z. B. durch das P
rogram "Blender" (s. Blog-Eintrag).




Teilt mir bitte mit, wenn es nicht funktioniert.

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 English:

 

In Opensim / Simonastick, you can add materials yourself.


Import "Mesh" files (".dae" files)


One type of object you can add is a "Mesh" file.
The file ending of "Mesh" files is ".dae".

You have to import them into your Opensim / Simonastick world.

We are going to explain "Mesh" files in a practical exercise:


Here you can download a Mesh-file.

It is a dice (made using the program "Blender"):

download dice
 

The dice comes in a zip-file.
The zip-file
contains: 


the "Mesh"-file,
a sound file,
a script,
the "Scratch4Opensim" file (this is the program by which the script was created;
see this post)

and an "iar"-archive file.


 

After downloading, you have to unzip the zip-file first.
Then, you can change the colour of the dice
(right-click, "edit", and in the editing window "textures", then choose a colour),
or add a completely new texture (see this post).




In order to import "Mesh" files, go through the following steps:

1. On the top left, click on “File” and then on “Upload Mesh”.

2. Two windows open.
In the window in front of you, click through the folders until you get to the folder, into which you published your Blender object file. Click on that file and then click on “Open”.

3. In the second window now visible, make sure the name of your file is displayed correctly in the top line. Otherwise change it to your desired name.

4. Before uploading, now you must make some selections first:
Click on the tab “Upload Options”.
Then check the box on the left “upload textures”.

5. On the left, click on “Calculate weights an& fee”.
You have to wait some seconds for the process to finish. 


6. Then click on “upload”.

Now, your "Mesh" object file should appear in your object-collection in your "Singularity Viewer", your so-called "inventory".
On the right, you can see your objects-collection, your "Inventory".
It should be highlighted, so you can find it easily.
Drag it into your Opensim / Simonastick world and use it as you like.




- You can also add the complete Mesh-file
including the scripts and the sound file all at the same time by importing them through the iar"-file in the folder,
which means they are already ready to use.

"iar"-files are archive files,
i.e. these are files that contain several files in one folder
(like a "zip" file; see this post).

 

- You can also create your own "Mesh" files and import them into Opensim / Simonastick.
One way of creating "Mesh" files is throught the program "Blender" (see this post).

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